Den inbjudnaDet är mitt i andra världskriget och Françoise och Pierre driver en liten teater tillsammans i Paris. Paret har ett symbiotiskt förhållande i vilket båda tillåts vara med andra, men det är bara Pierre som utnyttjar möjligheten. Françoise vill bara ha Pierre, hon lever för sin relation med honom och anser att de båda är ett. Då kommer den unga kvinnan Xavière in i bilden, och förhållandet utvecklas till en triad. Både Pierre och Françoise fascineras av Xavière, till den grad att det liknar besatthet, men det är Pierre som blir förälskad. Xavière är destruktiv och manipulerar dem båda, och Françoise fasar för att relationen kommer att leda till att hon förlorar både sig själv och Pierre.

Jag har en känsla av att det finns något som författaren vill säga med den här berättelsen, något som går utöver det faktiska skeendet, och som jag egentligen skulle behöva läsa noggrannare mellan raderna för att kunna förstå fullt ut. Jag tänker att det handlar om vad det innebär att vara en individ. Om den fria viljan; hur fri och autonom man egentligen kan vara, när man hela tiden är i relation till andra.
Det psykologiska spelet mellan karaktärerna skildras knivskarpt och realistiskt. Men ofta blir jag irriterad på Françoise. Jag önskar att hon kunde ge sig själv större utrymme. Att hon skulle kunna vara ärlig mot de andra. Inte bara Françoise undanhåller saker; alla karaktärerna i boken relaterar dysfunktionellt till varandra. De förhåller sig gränslöst eller använder de andra för egna syften, och man förstår att det måste ta en ände med förskräckelse. Men berättelsen är intressant! Inte särskilt uppmuntrande för den som i litteraturen letar exempel på fungerande fria förhållanden, men kanske kan den ses som ett avskräckande exempel på hur det kan gå när man inte är ärlig, vare sig mot sig själv eller de man har relationer med.

Allmänt betyg: 4/5
Queer bokcirkel-betyg: 4/5