Ett hem vid världens ändeJonathan och Bobby lär känna varandra som trettonåringar och utvecklar speciella band som innefattar vänskap, kärlek och sex. De har båda gjort förluster under uppväxten och i varandra hittar de en trygg punkt. Under tonåren tillbringar de flera år som nära vänner och älskare, men skiljs sedan åt. Åratal senare återförenas de i New York, där de bildar en triad med Clare. De skaffar barn och flyttar till ett hus på landet. Men den annorlunda familjebildningen är svår att hantera för dem alla, liksom de känslor som ligger till grund för den.

Boken handlar om en mängd olika människor och deras relationer, och är skriven ur flera olika karaktärers perspektiv. Den beskriver ingående deras känslor och hur svårfångade de kan vara, och det är något jag verkligen gillar med boken. Jag gillar också att den tar upp att kärlek och sexualitet inte alltid är sammankopplade. Samtidigt är det nästan irriterande att den vägrar hitta en lösning som fungerar för alla.
Bobby är en ovanlig karaktär; undanglidande men med en förmåga och önskan att älska de flesta som kommer i hans väg. Jag upplever berättelsen som en kärlekshistoria mellan tre, en kärlek som slits sönder av idéer och normer kring hur relationer ska vara. Det finns många bottnar i berättelsen och därför tror jag att den fungerar bra som diskussionsunderlag.

Allmänt betyg: 4/5
Poly-bokcirkelbetyg: 5/5

Boken har filmatiserats som A Home at the End of the World, en väldigt bra långfilm i regi av Michael Myers. Filmen är aningen tydligare i sitt berättande än vad boken är. Recension finns här.